بدانیم| پیشنهادهایی برای غلبه بر خجالتی بودن

بدانیم

قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی و خجالت کشیدن از آن، تجربه‌ ناراحت‌ کننده‌ رایجی است که خیلی‌های‌مان آن را از سر گذرانده‌ایم؛ دلیلش ممکن است این باشد که اعتماد به ‌نفس کافی نداریم، نمی‌دانیم در آن موقعیت به‌خصوص باید چه بگوییم، احساس می‌کنیم که دیگران به ما بی‌اعتنایی می‌کنند و... درنتیجه ساکت و تنها می‌مانیم با این نگرانی که لابد به ‌اندازه کافی دوست‌داشتنی نیستیم. خب راه‌هایی برای غلبه بر این احساس وجود دارد که در ادامه آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم اما پیش از پرداختن به این پیشنهادها بهتر است تکلیف مسئله‌ای را مشخص کنیم؛ بعضی از ما ممکن است بیشتر مایل به درون‌گرایی باشیم تا برون‌گرایی. یعنی از خلوت و تنهایی لذت ببریم و تنها ماندن حس بدی به ما ندهد. همان‌طور که دوستان برون‌گرای‌مان از وقت گذراندن با دیگران احساس رضایت می‌کنند. پس لازم نیست خودتان را بابت درون‌گرا بودن تحت‌فشار بگذارید اما درون‌گرایی به این معنا نیست که نمی‌توانید اجتماعی باشید. کمرویی و خجالتی بودن، نه الزاما جزئی از درون‌گرایی است و نه مسئله‌ای ذاتی و غیر قابل حل. خب چطور می‌توانید بر خجالتی بودن غلبه کنید؟

 

  درباره خودتان واقع‌بین باشید
باورهای‌تان را درباره خودتان بررسی کنید. اگر باور دارید که عجیب‌وغریب هستید، دوست‌داشتنی نیستید یا شایسته قضاوت هستید، قرار گرفتن در کنار دیگران برای‌تان سخت خواهد بود. درواقع وقتی خودتان را دوست نداشته‌ باشید و درباره خودتان افکار نامهربانانه‌ای داشته ‌باشید، پذیرفتن این مسئله که دیگران می‌توانند شما را دوست داشته‌ باشند، برای‌تان دشوار خواهد بود. پس پیش از این‌که آن بیرون دنبال دلیلی برای تجربه احساس ناخوشایند خجالتی بودن باشید، تصورتان درباره خودتان را اصلاح کنید. آیا واقع‌بینانه خودتان را با مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و منفی و توانایی‌ها و ناتوانی‌ها توصیف می‌کنید یا صرفا یک دسته خصوصیت بد در خودتان می‌بینید؟

  شما در مرکز توجه نیستید
این مسئله را بپذیرید که شما در مرکز توجه نیستید. در نوجوانی ما معمولا تصور می‌کنیم که همه توجهات معطوف به ماست و گاهی‌ اوقات ممکن است فکر کنیم که دیگران درباره ما احساس خوبی ندارند اما واقعیت این است که بیشتر مردم حواس‌شان به دغدغه‌ها و نگرانی‌های شخصی‌شان است. در یک جمع عموما همه به خودشان فکر می‌کنند حتی وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

  نسبت به خودتان بخشنده باشید
نسبت به خودتان شفقت داشته باشید. همه آدم‌ها اشتباه می‌کنند و این موضوع ربطی به میزان دوست‌داشتنی ‌بودن‌شان ندارد. با یادآوری این موضوع که چقدر در برابر ایرادها و اشتباهات دیگران، بخشنده هستید، به خودتان کمک کنید که با خطاهای شخصی تان  هم بزرگوارانه مواجه شوید. به‌علاوه وقتی دایم نگران هستید که در حضور دیگران خطایی از شما سر نزند، رفتارتان طوری خواهد بود که این پیش‌بینی به واقعیت بپیوندد. به‌عبارت دیگر آن احساس شرمندگی را که از پیش در خودتان حس می‌کنید، به واقعیت تبدیل می کنید.

  قدم‌به‌قدم پیش بروید
خودتان را به‌ تدریج و با برنامه‌ریزی در موقعیت‌های اجتماعی قرار بدهید تا کم‌کم احساس راحتی کنید. بعد از آن‌که طبق پیشنهادهای بالا، افکار و باورهای‌تان را مدیریت کردید، قدم بعدی این است که بتوانید در موقعیت‌های اجتماعی قرار بگیرید. بهتر است به‌جای موقعیت‌های شلوغ و جمع‌های بزرگ، با جمع‌های کوچک دو، سه ‌نفره شروع کنید. کم‌کم خودتان را به‌چالش بکشید تا به کمرویی غلبه کنید. آماده کردن سوژه‌ای برای صحبت، توجه کردن به علایق و احساسات دیگران و بازخورد دادن به آن‌ها و مشورت گرفتن از دوستان اجتماعی، می‌تواند به شما کمک کند.
منبع: paradigmtreatment.com

28 مرداد, 1401 17:13