تغذیه| 9 ماده غذایی برای حفظ سلامت قلب

تغذیه

مواد غذایی زیادی می‌توانند به حفظ سلامتی قلب کمک کنند. در این مطلب به 9مورد از این موادغذایی و تاثیر آن‌ها بر سلامتی گفتیم.

وغن زیتون
روغن زیتون دارای مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و با التهاب مبارزه می‌کند. بنابراین استفاده از روغن زیتون می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن به خصوص بیماری‌های قلبی کمک کند. مهم‌ترین ترکیب
 آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون الئوکانتال است که این ماده آثاری مشابه ایبوپروفن دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند.
عرق کاسنی
مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد، مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود.همچنین عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کلسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی دارد.
عسل طبیعی
عسل طبیعی به علت داشتن انواع موادمعدنی ارزشمند و سالم مانند منیزیم و سدیم، در بهبود سلامت قلب بسیار موثر است. مصرف عسل طبیعی، باعث کاهش فشارخون، بهبود آریتمی‌های قلبی، کاهش سطح تری گلیسیرید خون، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود.
گردو
 وجود اسیدهای چرب غیر اشباع در گردو می‌تواند به کاهش سطح LDL و تری گلیسیرید کمک کند. همچنین در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که بیش از چهار بار در هفته از گردو استفاده می‌کنند، ۳۷ درصد کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.
برنج قهوه‌ای
برنج قهوه‌ای به دلیل فیبر و ریزمغذی‌های فراوانی که دارد، یک عامل محافظت‌کننده در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود. بررسی نتایج ۴۵ مطالعه در این زمینه نشان می‌دهد، افرادی که روزانه از غلات کامل بیشتری مثل برنج قهوه‌ای و نان‌های سبوس‌دار  استفاده کرده اند،۲۱ درصد کمتر به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا شده‌اند.
روغن کنجد
روغن کنجد برای قلب خواص زیادی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع، برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.
سیر
شواهد حاصل از مطالعات نشان می‌دهند که سیر باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کاهش ‌تری گلیسیرید و کلسترول خون می‌شود. سیر می‌تواند از ترومبوز و تجمع پلاک‌ها در اطراف دیواره رگ‌ها جلوگیری کند. همچنین سیر خاصیت ارتجاعی و پرفیوژن مویرگی را افزایش می دهد و از این طریق یک عامل محافظتی برای قلب است. سیر و عسل در بهبود سلامت قلب موثرند اما مصرف ترکیب سیر و عسل می‌تواند تاثیر این دو ماده غذایی مفید را چندین برابر کند.
زعفران
مواد موجود در زعفران، از طریق افزایش دفع چربی و کلسترول در مدفوع و در نتیجه کاهش غلظت تری گلیسیرید، کلسترول  و LDL سبب بهبود سلامت قلب می‌شود. همچنین زعفران سبب کاهش پلاک‌های موجود در رگ‌ها می شود و از سکته‌های قلبی پیشگیری می‌کند.
چای سبز
تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه یک لیوان چای سبز، با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است و مصرف طولانی مدت آن باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.
 منبع: healthy-foods

23 شهریور, 1401 17:27