بدانیم| آزمون عزت نفس

بدانیم

آدم‌ها در برآوردی که از ارزش‌های خودشان دارند، با هم متفاوت‌اند. به نتیجه این برآورد می‌گوییم «عزت‌نفس» که پایین بودنش می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ دایم دچار مقایسه خود با دیگران می‌شویم، همیشه نگران نظر دیگران درباره خودمان هستیم و تصمیم‌های مهم زندگی‌مان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. آزمون زیر در درک بهتر از عزت‌نفس‌ به ما کمک می‌کند.

 من فکر می‌کنم...
الف) چیزهای زیادی وجود دارد که در آن‌ها مهارت دارم.
ب) چیزهای زیادی وجود دارد که در آن‌ها خوب نیستم.
پ) دیگران در کارهایی که انجام می‌دهم، از من بهترند.
 وقتی خودم را با دیگران مقایسه می‌کنم...
الف) معمولا احساس خوبی درباره خودم دارم.
ب) معمولا احساس معمولی درباره خودم دارم.
پ) معمولا احساس بدی درباره خودم دارم.
 وقتی صحبت از کامل بودن می‌شود...
الف) به خودم فشار زیادی می‌آورم که کامل و بهترین باشم.
ب) درباره اش نگران نیستم، فقط سعی می‌کنم بهترین کار را انجام بدهم.
پ) دیگران انتظار دارند که بی‌نقص باشم و اگر این‌طور نباشم، احساس می‌کنم آن‌ها را ناامید کرده‌ام.
 وقتی اشتباهی می‌کنم...
الف) معمولا دلم نمی‌خواهد آن را بپذیرم.
ب) معمولا تسلیم می‌شوم. وقتی در کاری خوب عمل نکنم، ترجیح می‌دهم تلاش نکنم.
پ) سعی می‌کنم اوضاع را درست کنم اما اگر نتوانم، برنامه‌ریزی می‌کنم که دفعه بعد بهتر عمل کنم.
 وقتی با افراد جدید ملاقات می‌کنم...
الف) معمولا نگران پذیرفته نشدن ازسوی آن‌ها هستم.
ب) معمولا انتظار دارم من را همان‌طور که هستم، بپذیرند.
پ) هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهم «منِ» واقعی‌ام را ببینند.

نتیجه

سوال 1
الف) انجام دادن کارهایی که در آن‌ها مهارت دارید، عزت‌نفس را بیشتر می‌کند. به تمرین آن چه در آن مهارت دارید، ادامه دهید.
ب) به چیزهایی که در آن‌ها مهارت دارید، توجه کنید. در کاری که از آن لذت می‌برید، بهترین تلاش‌تان را صرف کنید.
پ) یکی، دو مورد از مهارت‌های خود را شناسایی و هدفی تعیین کنید تا در کاری که از آن لذت می‌برید، بهتر شوید.
سوال 2
الف) آگاهی از ویژگی‌های خوب خود، دانستن این‌که همه نقاط‌قوت دارند و توجه به خوبی‌‎های خود و دیگران، نشانه عزت‌نفس بالاست.
ب) گاهی احساس می‌کنیم به‌اندازه کافی خوب نیستیم. یادمان باشد که همه افراد نقاط‌قوتی دارند و انجام برخی کارها برای بعضی‌ها راحت‌تر است.
پ) برای خوب انجام دادن کارها تمرین کنید و میزان پیشرفت‌تان را با خودتان مقایسه کنید، نه با دیگران.
سوال 3
الف) به‌جای بهترین بودن، هدف خود را بگذارید روی بهترینِ خود بودن. اگر همه ما همه کارها را عالی انجام می‌دادیم، زندگی غیرعادی و کسالت‌بار می‌شد.
ب) تلاش برای انجام بهترین کار بدون احساس فشار برای کامل بودن، نشانه عزت‌نفس است.
پ) استانداردهای غیرممکنی را که دیگران برای شما تعیین می‌کنند، درنظر نگیرید. با کسانی که شما را تشویق می‌کنند، معاشرت بیشتری داشته‌باشید.
سوال 4
الف) همه ما اشتباه می‌کنیم. بهتر است به‌جای سرزنش کردن و عصبانی شدن از خود، انرژی‌مان را صرف تلاش برای درست کردن اوضاع کنیم.
ب) اگر نگرانی درباره اشتباهات ما را از تلاش کردن بازدارد، رشد کردن غیرممکن می‌شود و فرصت‌های موفقیت ازدست می‌روند.
پ) تلاش مجدد، عذرخواهی صادقانه و تلاش برای جبران، روش‌های سالمی برای عبور از اشتباه هستند.
سوال 5
الف) طرز فکر ما درباره خود بر دید دیگران از ما تأثیر می‌گذارد؛ پس اگر انتظار طرد شدن داشته‌باشیم، احتمالا طرد خواهیم‌شد. بهتر است به‌جای نگرانی درباره تأثیری که به جا می‌گذاریم، تمرکزمان را روی طرف مقابل بگذاریم. چه چیز جالبی درباره او وجود دارد؟ درباره‌اش صحبت کنیم.
ب) وقتی درارتباط با دیگران آرامش داریم، امکان شکل‌دهی دوستی‌های خوب بیشتر می‌شود و چرخه احساس خوب نسبت به خود ادامه می‌یابد.
پ) اگر ندانیم دیگران واقعا چه کسانی هستند، نمی‌توانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. یادمان باشد جالب‌ترین افراد هم کامل نیستند.
منبع: kidshealth.org

23 آبان, 1401 17:9