بدانیم| تجربه طرد را چطور از سر می‌گذرانید؟

بدانیم

همه ما در مقاطعی از زندگی طرد شدن را تجربه می‌کنیم؛ قبول نشدن در تیم فوتبال مدرسه، رد شدن در مصاحبه شغلی، اخراج از محل کار و... . آدم‌ها راه‌حل‌های مختلفی در مواجهه با طرد دارند، بعضی‌ از این روش‌ها کارآمدتر و کم‌آسیب‌تر هستند. در ادامه با چند سوال، می‌توانیم راهبرد مقابله‌ای خودمان و بهترین روش برای کنار آمدن با طرد را بسنجیم.

برای یک کار‌ پاره‌وقت تصمیم می‌گیرید بعدازظهرها در استخر کوچکی به‌عنوان نجات‌غریق مشغول شوید. در این موقعیت شغلی پذیرفته نمی‌شوید اما به شما پیشنهاد می‌دهند در همان محیط، مراقب بچه‌ها باشید.
الف) گرچه این انتخاب شما نبوده اما آن را می‌پذیرید چون به این کار نیاز دارید.
ب) قبول نمی‌کنید چون احتمالا برای آن موقعیت شغلی هم آزمونی وجود دارد و شما می‌دانید که رد خواهید شد.
پ) قبول می‌کنید اما زیاد امیدوار نیستید. چون معتقدید اگر برای نجات‌غریق بودن خوب نیستید، برای هیچ کار دیگری هم خوب نیستید.

  برای تک‌خوان گروه سرود مدرسه، آزمون می‌دهید. بین شما و هم‌کلاسی‌تان یک نفر باید انتخاب شود و او برنده می‌شود.
الف) فکر می‌کنید روز برنامه کاری کنید که هم‌کلاسی‌تان ازعهده اجرا برنیاید.
ب) به این نتیجه می‌رسید که او انتخاب شده چون زیباتر است و شما گرچه صدای بهتری دارید، اما هرگز به چیزی که لایقش هستید، نمی‌رسید.
پ) با دوستان‌تان برای گردش و بستنی خوردن بیرون می‌روید. بعد تمرکزتان را روی تمرین برای مسابقه‌های بعدی صرف می‌کنید.

 درحال تعریف کردن یک ماجرای خنده‌دار برای دوستان‌تان هستید که یک غریبه موقع رد شدن از درِ شیشه‌ای، با آن برخورد می‌کند. دوستان‌تان شروع به خندیدن می‌کنند اما نه به داستان شما، بلکه به این اتفاق.
الف) مثل بقیه به این اتفاق می‌خندید، آن‌قدر که ماجرای خودتان را فراموش می‌کنید.
ب) فکر می‌کنید این اتفاق خنده‌دار بود اما نه به‌اندازه ماجرای شما پس لابد راوی خوبی برای داستان‌تان نبوده‌اید.
پ) تصمیم می‌گیرید برای یک روز از دوستان‌تان دوری کنید. اگر آن‌ها نمی‌توانند به حرف‌های شما گوش دهند، شما چرا باید به آن‌ها گوش دهید؟
منبع: kidshealth.org
 

نتیجه

سوال 1
الف) برای رهایی از ناامیدی و پیشرفت، به اعتمادبه‌نفس نیاز دارید.گاهی
‌اوقات گزینه دوم بهتر از اولی است و شما برای کشف آن آماده هستید.
ب) طرد شدن آزاردهنده است اما اجازه ندهید احساس بد، شما را از چیزهای خوبی غافل کند که می‌توانید به کمک آن‌ها از این احساس بیرون بیایید.
پ) وقتی فکر می‌کنیم به‌اندازه کافی خوب نیستیم، باور ما درباره خودمان متزلزل خواهدشد درعوض، روی این واقعیت تمرکز کنید که کارفرما آن‌قدر تحت‌تأثیر شما قرار گرفته که پیشنهاد کاری دیگری مطرح کرده‌است.
سوال 2
الف) فانتزی‌های انتقام‌جویی در موقعیت‌های ناکامی، طبیعی هستند اما تا زمانی که در ذهن بمانند. عمل کردن به آن‌ها، تمرکز و انرژی ما را برای کار کردن روی خودمان ازبین می‌برند.
ب) شما نمی‌دانید چرا هم‌کلاسی‌تان این موفقیت را به‌دست آورده‌است و به‌جای تخیل کردن درباره دلیل اش، می‌توانید راجع به آن بپرسید. با سوال کردن درباره‌اش، احتمالا توصیه‌های خوبی برای موفق شدن دریافت کنید.
پ) قانون شماره یک در مواجهه با طرد این است که احساسات منفی همراه با آن را بپذیرید و با دیگران به‌اشتراک بگذارید تا بهتر بتوانید ناامیدی را پشت‌سر بگذارید.
سوال 3
الف) شما روی موقعیت متمرکز هستید، نه فقط روی خودتان و احساسات‌تان. انعطاف‌پذیری به شما امکان می‌دهد در موقعیت‌های اجتماعی رفتار خوبی داشته‌باشید.
ب) گاهی‌اوقات، رویدادها از کنترل ما خارج هستند. با درک این موضوع متوجه خواهیدشد اتفاقی که توجه دوستان شما  را از حرف شما منحرف کرده‌است، تقصیر شما نیست.
پ) این تنبیه بیشتر از هر کس دیگری، خودتان را ناراحت خواهدکرد چون به‌احتمال زیاد دوستان‌تان اصلا متوجه دلیل آن نخواهندشد. وقتی با تجربه طرد مواجه می‌شوید، ناراحتی تازه‌ای به خودتان اضافه نکنید.

2 آذر, 1401 16:33