سینماتوگراف| پشت صحنه انیمه

سینماتوگراف

وقتی انیمه موردعلاقه‌ات را تماشا می‌کنی، درباره نحوه و روند ساختش، کنجکاو نیستی؟ شاید فکر کنی ژاپنی‌ها این انیمه‌های محبوب را خیلی تمیز و سریع و سازمان‌دهی‌شده می‌سازند مثل بقیه کارهای‌شان اما روند تولید انیمه آن‌قدر شلوغ و درهم‌وبرهم است که بیشتر شبیه وقتی است که می‌خواهی سیب‌زمینی سرخ کنی؛ همه‌جا روغن پاشیده، نصف سیب‌زمینی‌ها زغال شده و نصفش نپخته، دستت هم سوخته. این هفته با عوامل پشت‌صحنه تولید انیمه آشنا می‌شویم تا بفهمیم چطور فرایند شلوغ و پرزحمت، به چنین نتیجه جذابی منجر می‌شود.

انیمه را چه کسانی می‌سازند؟
همان‌طور که می‌دانید انیمه، دو منبع داستانی اصلی دارد؛ «مانگا» و «لایت‌نوول». بعد از قطعی شدن ایده داستانی، استودیوی انیمه، یک تیم تخصصی برای کار کردن روی پروژه انتخاب می‌کند. بعضی‌های‌شان کارکنان تمام‌وقت‌اند و عده‌ای فریلنسرهایی هستند که به طور موقت به پروژه اضافه می‌شوند. این تیم شامل چه کسانی می‌شود؟ در معرفی عوامل سازنده انیمه، از نقش‌هایی مثل کارگردان و تهیه‌کننده که در همه پروژه‌های نمایشی مشترک‌ هستند، چشم‌پوشی می‌کنیم و صرفا با نقش‌های اختصاصی آشنا می‌شویم.
ناظر فیلم‌نامه
ناظر فیلم‌نامه، تیمی از نویسندگان دارد که دیالوگ‌های شخصیت‌ها را می‌نویسند و طرح کلی، صحنه‌ها و اتفاقات را تعیین می‌کنند. کار او نظارت بر آن‌ها، ایجاد هماهنگی بین‌شان و ویرایش متن‌های‌شان است.
کارگردان اپیزود
کارگردان، رئیس اصلی است و کارگردان‌های اپیزود، مینی‌رئیس‌هایی هستند که در هر اپیزود خاص به‌کار گرفته می‌شوند تا با کارگردان اصلی، همکاری کنند.
کارگردان هنری
کارگردان هنری، حواسش به پس‌زمینه انیمه است و تنظیم آن را برعهده دارد. اگر نور، رنگ، سایه و تأثیر بصری آب‌وهوا در انیمه‌ای خیره‌کننده است، یعنی یک کارگردان هنری خفن توی تیم بوده مثل کارهای «ماکوتو شینکای».
انیماتور کلیدی
انیماتور کلیدی، مسئول ژست‌ها، حرکات و احساسات شخصیت‌هاست و براساس استوری‌برد، قاب‌هایی با کیفیت و جزئیات بالا می‌کشد. تعداد انیماتورهای کلیدی که روی یک قسمت کار می‌کنند، به میزان اتفاقاتی که در آن قسمت رخ می‌دهد، بستگی دارد. قسمت‌های پراتفاق نسبت به قسمت‌هایی که دیالوگ‌های بیشتری دارند، به انیماتورهای کلیدی بیشتری نیاز دارند.
انیماتور میانه
انیماتورهای میانی، سازنده چیزهایی هستند که بین فریم‌های کلیدی اتفاق می‌افتند. در انیمه معمولا 24 فریم در ثانیه وجود دارد و بیشتر آن‌ها «بین‌فریم» هستند. دستمزد انیماتورهای میانی معمولا پایین‌تر است و یک شغل اصلی به‌شمار نمی‌رود. برای همین معمولا این کار را به اعضای فریلنسر تیم می‌سپارند.
متخصص رنگ
متخصص رنگ، همان‌طور که از اسمش پیداست، فریم‌هایی را که انیماتورهای کلیدی و انیماتورهای میانی می‌سازند، رنگ می‌کند. نرم‌افزارهای ویرایش قوی، به‌ کمک متخصص‌های رنگ می‌‌آیند اما آن‌ها درباره رنگ‌ها به‌تنهایی تصمیم نمی‌گیرند و درطول کار باید با کارگردان‌های هنری درارتباط باشند.منبع: quotetheanime.com

27 آذر, 1401 17:38