کرونا چطور سبک زندگی و تفریحات مردم را تغییر داد؟

پرونده

در عوض سرزنش
 با خود همدلی کنید
آشنایی با 3 مهارت ضروری برای کنار آمدن 
با تغییرات در عصر کرونا که برای بعضی
 افراد دردسرساز شده است
نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره
بعد از گذشت بیش از 9 ماه از شیوع کرونا، دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند ادعا کند کرونا زندگی او را تغییر نداده است. کنار آمدن با این حجم  ازتغییرات، استرس و فشار زیادی را به زندگی ما وارد کرده است. موضوعی که می‌تواند بهداشت روانی ما را تحت تاثیر قرار دهد، اما اگر بخواهیم در برابر این فشارها از خود مراقبت کنیم، به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ در این مطلب به سراغ سه مهارتی رفته‌ایم که می‌تواند به ما کمک کند تا در شرایط دایم در حال تغییر این روزها، از سلامت روان خود بهتر مراقبت کنیم.
 
 ارزیابی مجدد مثبت
در ارزیابی مجدد مثبت، ما به دنبال تغییر دادن شرایط دشواری نیستیم که در آن قرار داریم بلکه در عوض تلاش می‌کنیم تا این شرایط دشوار را همین طور که هست، بررسی کنیم تا بتوانیم نکات مثبت احتمالی آن را پیدا کنیم.سوالات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا در هر موقعیت دشواری که هم اکنون آن را تجربه می‌کنید، ارزیابی مجدد مثبت را تمرین کنید. آیا می‌توانید برای این موقعیت، نتایج مثبتی در نظر بگیرید؟ آیا موضوعی در خصوص این موقعیت وجود دارد که شما بابت آن شکرگزار باشید؟ در مقایسه با چند ماه قبل، از چه جهاتی وضعیت شما بهتر شده است؟ در طول مسیری که چند ماه گذشته طی کرده‌اید، چه چیزهای جدیدی یاد گرفته‌اید؟ فکر می‌کنید به چه طریقی می‌توانید در نتیجه این موقعیت رشد کنید و وضعیت بهتری داشته باشید؟
با پرسیدن این سوالات درباره هر موقعیت دشواری، مغز شما آرام آرام عادت می‌کند تا در کنار سختی‌ها، نکات مثبت را هم ببیند و همین به شما توان بیشتری برای ادامه مسیر می دهد. البته توجه داشته باشید که با یک بار و دو بار تمرین کردن، شما بر این مهارت، تسلط پیدا نخواهید کرد بلکه لازم است فرصت بیشتری به خودتان برای تمرین بدهید.
 
 تمرکز بر حل مسئله
مهارت دومی که این روزها می‌تواند به کار اغلب ما بیاید، مهارت حل مسئله است. برای استفاده از این مهارت، بخش‌هایی از زندگی تان را که این روزها به واسطه کرونا دچار تغییر شده است، فهرست کنید. هر چه بتوانید مشکلات را به صورت جزئی‌تر فهرست کنید، قدم‌های بعدی برای شما آسان‌تر خواهد بود. برای نمونه، به عنوان مادر خانه‌دار ممکن است متوجه شوید که مسائل مالی شما و همسرتان به واسطه شیوع کرونا، پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است، زمان زیادی را باید صرف درس بچه‌ها کنید و چندان وقتی برای خودتان ندارید. خانه بیشتر از قبل به هم ریخته است، نگران والدین خود هستید که مبادا بیمار شوند، بچه‌ها در خانه بی‌حوصله هستند و بدخلقی می‌کنند و... حالا برای هر مورد از این فهرست، جداگانه پیشنهادهایی را که می‌تواند کمک‌کننده باشد، یادداشت کنید. بعد از بررسی، برای هر مسئله، یکی دو مورد را انتخاب و عملیاتی کنید. این نوع برخورد با مشکلات که متمرکز بر عمل کردن است، استرس شما را کاهش می دهد و می‌تواند آرام‌آرام تعداد مسائلی را که باید با آن ها دست و پنجه نرم کنید، کاهش دهد.
 
 مراقبت از خود
اغلب ما وقتی به اهداف شخصی‌مان نمی‌رسیم، شروع به سرزنش خود می‌کنیم. ما خودمان را سرزنش می‌کنیم که چرا یادمان رفت با فلانی تماس بگیریم، چرا نتوانستیم در مصاحبه کاری به خوبی ظاهر شویم، چرا باز سر فرزندمان داد زدیم، چرا سر کار اشتباه داشتیم و... این سرزنش‌های مداوم باعث ایجاد شرم درونی می شود و در طولانی مدت احساس ناکارآمدی و ناتوانی را در ما تقویت می‌کند. یکی از قدم‌های مهم در مراقبت از خود، تغییر روش صحبت کردن با خودمان است؛ این که در عوض سرزنش مداوم، با مهربانی بیشتری با خودمان برخورد کنیم و همدلانه متوجه محدودیت‌های شخصی‌مان باشیم.
یادمان باشد در شرایط پرتنشی چون این روزها، خطا داشتن و اجرایی نشدن برنامه‌ها اتفاق عجیب و غریبی نیست و اگر جایی دایم شکست می‌خورید، بهتر است به جای سرزنش کردن، ایراد برنامه را پیدا کنید و با تغییر در آن، احتمال موفقیت را افزایش دهید.

27 آبان, 1399 10:42