سلامت| تغذیه مناسب برای سالمندان کرونایی

سلامت

خبرگزاری ایمنا

در بیماری کووید۱۹ به‌ویژه در سالمندان که به‌طور طبیعی هم مستعد کم‌آبی هستند، باید مراقب کم‌آبی بدن بود و به برطرف‌کردن مشکلات تنفسی توجه کرد. همچنین لازم است مراقبان این گروه سنی، احتمال کاهش وزن فرد براثر شرایط جدید را که سوخت‌وساز بالاست و بدن مستعد عفونت‌های ثانویه یبوست است، درنظر داشته باشند. در رژیم غذایی بیمار سالمند، به مصرف انواع غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها که در انواع میوه و سبزی تازه وجود دارد،  توجه شود.
مصرف روزانه ۳ تا۵/۳  لیتر مایعات و پایین آوردن درجه حرارت بدن برای پیشگیری از کم‌آبی، مصرف رژیم غذایی پرکالری و مواد غذایی نرم مگر این که بیمار دچار اضافه وزن یا چاقی باشد. مصرف غذاهای کم‌حجم و در تعداد وعده‌های غذایی بیشتر، تاکید به دریافت بیشتر مواد غذایی پرفیبر مثل نان سنگک، نان جو، غلات سبوس‌دار و انواع سبزی و میوه تازه به‌منظور جلوگیری از یبوست، استفاده از آب‌میوه‌ها و آب سبزیجات مانند آب هویج و آب گوجه‌فرنگی که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود.
 توصیه به نوشیدن مایعات گرم نظیر چای کم‌رنگ به مقدار فراوان به‌ویژه درصورت وجود گرفتگی بینی، تا حد امکان پرهیز از مصرف کربوهیدرات‌ها از جمله قند، شکر و روغن‌های جامد، کره و چربی‌های حیوانی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب و خامه، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های E، C، B6، سلنیوم و روی برای تقویت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عفونت‌ها.
روغن‌های گیاهی مایع مثل روغن ذرت، آفتاب گردان، سویا، کلزا، کنجد، زیتون و جوانه گندم، سیب‌زمینی و میگو منابع خوبی از ویتامینE هستند. منابع غذایی ویتامینC عبارتند از خربزه، کلم بروکلی، گل‌کلم و انواع میوه‌ها. منابع غذایی ویتامین B6 عبارتند از جگر گوساله، سیب‌زمینی، موز، عدس و اسفناج و  استفاده از مکمل‌های مولتی‌ویتامین مینرال خصوصا ویتامینA زیر نظر پزشک.    
خبرگزاری ایمنا

24 اردیبهشت, 1400 13:17