بانوان| یک توصیه متفاوت به مامان‌های پرمشغله

بانوان

برای مادران به ویژه آن‌هایی که فعالیت بیرون از خانه هم دارند خواب اولین چیزی است که قربانی می‌شود. زمانی که زنان وارد دنیای مادری می‌شوند به اشتباه این توقع را از خود خواهند داشت که خواب‌شان را به حداقل برسانند. با این تفکر نادرست سازگار می‌‌شوند و همه تلاش‌شان را خواهند کرد  تا کم‌خوابی را به یک عادت تبدیل کنند. حتی بعد از این که بچه‌ها به یک روال منظمی از خواب می‌رسند و در انجام امور شخصی خود مستقل می‌شوند، عادت به کم‌خوابیدن را ترک نخواهند کرد. در واقع افسانه قدیمی مادران ابرقدرت، آن‌ها را  وادار می‌کند تا هر چیزی را نسبت به استراحت خودشان در اولویت قرار دهند. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چرا مادران نباید هیچ عذر و بهانه‌ای برای نخوابیدن یا کم خوابیدن داشته باشند؟

 

خواب زمان زیادی را از آن‌ها اشغال نمی‌کند |  برای اغلب مادران، کم‌خوابیدن از ویژگی‌های یک مادر نمونه است و هرگز خواب ناکافی‌شان را به‌عنوان یک ضعف نمی‌پذیرند. این مادران تلاش می‌کنند تا با کم‌کردن میزان خواب‌شان فرصت بیشتری برای کارهایشان در طول روز مثل کار بیرون از خانه، تمیزکاری، آشپزی، رسیدگی به امور خانواده و... داشته باشند. این درحالی است که خواب ناکافی ساعات بیشتری را در اختیارشان قرار نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود در محدوده زمانی که در دست دارند بازده کمتری داشته باشند. مادران اگر به میزان توصیه شده بخوابند و خواب منظم و کافی را به یک عادت تبدیل کنند، به تدریج با کوتاه‌ترین خواب هم بازده خوبی خواهند داشت.  

 
 خواب به مادر فرصت دوری از انواع استرس‌های روزانه را می‌دهد |  وقتی مادر روزش را با انرژی حاصل از خواب کافی شب قبل شروع می‌کند، احساس بهتری به اعضای خانواده منتقل و اوقات کم‌تنش‌تری هم با آن‌ها سپری خواهد کرد. درغیر این صورت در نتیجه عادت بدِ کم‌خوابی زودرنج می  شود و تمرکز کمتری روی کارهای روزانه خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود به جای کم‌کردن میزان خواب شبانه‌، برنامه زمان بندی منظمی برای خواب داشته باشد. به این‌ترتیب که هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب برود و تا قبل از بیدار شدن طبیعی، بخوابد.
 
 مادر کم‌خواب به سلامتی خود و خانواده آسیب می‌زند |  خواب ناکافی با چاقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، اختلالات خلقی و افسردگی ارتباط دارد. مادر کم‌خواب تحریک‌پذیرتر و در برابر بیماری‌های جسمی و روحی آسیب‌پذیرتر است. تأثیرات جسمی و عاطفی کمبود خواب ممکن است در آینده مادر را از لذت بیشتر بودن با فرزندان و همسرش محروم کند و نتیجه‌اش یک مادر همیشه خسته و بیمار باشد.
 
   خواب کافی عملکرد مغز را در بهترین وضعیت حفظ  می‌کند |  خوابیدن جان تازه‌ای به مغز می‌بخشد و به‌ آن اجازه می‌دهد تا اطلاعات طول روز را درست پردازش کند. مادری که استراحت کافی دارد هم بهتر فکر می‌کند و هم در شرایط خاص و پراسترس واکنش سریع‌تری دارد و درست تصمیم می‌گیرد. یک مادر شاغل از مزیت این خواب کافی نه تنها در خانه بلکه در محل کار هم بهره‌مند می‌شود. ضمن این که نداشتن خواب کافی می‌تواند روی قدرت حافظه، یادگیری، خلاقیت، بهره‌وری و ثبات احساسی مادر اثر بگذارد.
 
 چگونه بهتر بخوابیم؟ |  تلفن همراه خود را یک ساعت قبل از خواب کنار بگذارید. وسایل الکترونیکی را تا جایی‌که امکان دارد از اتاق خواب خارج کنید تا به شما فرصت استراحت و تمرکز بیشتری بدهد. پیش از خواب از مصرف قهوه، چای، انواع نوشابه‌های گازدار و حتی شکلات به دلیل داشتن کافئین اجتناب کنید. یک شام سبک بخورید؛ غذاهای پرادویه و اسیدی سبب سوزش معده می‌شوند و این وضعیت، خوابیدن را سخت‌تر می‌کند. گاهی برای سبک‌تر کردن مسئولیت‌های مادری از همسرتان یا دیگر اعضای خانواده کمک بگیرید. شما به‌عنوان یک مادر به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارید تا در بهترین حالت جسمی و روحی خود باشید.

24 اردیبهشت, 1400 13:41