روان شناسی| چند روش برای تقویت حافظه در سالمندان

روان شناسی

منبع: تبیان

هرچند همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی‌شوند، اما به ‌طور کلی با افزایش سن، احتمال فراموشکاری بیشتر است. این فراموشکاری بیشتر مربوط به وقایع جدید است. یعنی چیزهایی را که مربوط به گذشته‌های دور است خوب به خاطر می‌آوریم، اما اتفاقاتی را که به تازگی رخ داده فراموش می‌کنیم.
 
   چیزهایی که همیشه از آن استفاده می‌کنید مثل عینک یا کلید را در یک جای مشخص بگذارید.
   همیشه به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش دهید. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید.
   خاطرات خود را بنویسید و در جمع دوستان یا خانواده آن‌ها را تعریف کنید. می‌توانید آلبوم عکس‌های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنید.
   بازی‌های فکری مثل شطرنج انجام دهید. جدول حل کنید.
   با دوستان‌تان مشاعره کنید. یا جلسات کتاب‌خوانی راه بیندازید.
   مطالبی را که ممکن است فراموش کنید، یادداشت کنید. تمام تاریخ‌های مهم مثل روز تولد نوه‌تان، سالگردها، نوبت دکتر و... را در تقویم بنویسید. در انتهای تقویم، شماره تلفن‌های اقوام و دوستان را یادداشت کنید. این تقویم را همیشه حتی هنگام خارج شدن از منزل همراه داشته باشید.
   هیچ‌گاه خودسرانه دارو مصرف نکنید و دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، درست و به‌موقع مصرف کنید. برای این که زمان مصرف یادتان نرود، از جعبه تقسیم دارو استفاده کنید که داروخانه‌ها می فروشند.
   تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه لازم است. برای این کار قند، چربی و نمک کمی مصرف کنید، ولی مصرف میوه و سبزی‌های تازه را بیشتر کنید.
توجه! در موارد زیر لازم است به پزشک مراجعه کنید:
 اگر اسامی افراد را دایم فراموش می‌کنید.
 اگر فکر می‌کنید حافظه‌تان روز به ‌روز کمتر می‌شود.
 اگر فراموش ‌کردن کارها باعث شده است که نتوانید به تنهایی کارهایتان را انجام دهید.
 

 

9 خرداد, 1400 14:8