غذای اصلی| آب‌دوغ خیار خانگی؛ برای روزهای گرم تابستان

آب دوغ خیار به عنوان یک غذای محبوب در فصل گرما، یکی از سالم‌ترین غذاها است که می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را تامین کند

مواد لازم برای ۴ نفر
 آب- یک لیتر
 خیار - ۲ عدد
 خامه - ۵۰ گرم
 گردو - ۱۰۰ گرم
 کشمش - ۱۰۰ گرم
 نمک - به اندازه کافی
 سبزی خوردن  -۳۰۰ گرم
 ماست چکیده - ۳۰۰ گرم
 نان لواش - به اندازه کافی
  
1- مرحله اول آماده سازی دوغ است، ابتدا ماست را به همراه کمی نمک و نعناع خشک شده و آب با هم مخلوط کنید.
2- مواد را به خوبی هم بزنید تا یکنواخت شود.
3- دوغ که آماده شد درون ظرف دیگری بریزید و بگذارید چند ساعت در یخچال بماند تا حسابی خنک شود.
4- خیارها را به خوبی بشویید و سپس پوست و با دنده ریز رنده کنید.
5- کشمش ها را تمیز  و به خیارها اضافه کنید.
6- حالا نوبت اضافه کردن گردوهاست.
7- بهتر است گردوها را خرد و بعد به مواد اضافه کنید. 
8- سبزی را بعد از شست‌وشو خرد و به مواد اضافه کنید.
9-  زمانی که تمام مواد با هم حسابی مخلوط شدند،دوغ را به مواد اضافه کنید.
10- اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه تمام مواد باهم  جا بیفتد سپس میل کنید.
 
نکته: روش سرو این غذا به این صورت است که مقداری نان خشک را تکه تکه کنید، درون کاسه ای مقداری آب دوغ خیار بریزید و تکه های نان را به آن اضافه کنید. برای تزیین می توانید از گل محمدی و چند برگ نعناع تازه استفاده کنید.
 
فواید آب دوغ خیار
آب دوغ خیار به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌کند و از خستگی و رخوت ناشی از گرمی هوا می‌کاهد. مصرف سبزیجات در این غذا می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. نعناع و ریحان موجود در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده است و عوارض گوارشی ندارد. ترخون آب دوغ خیار هم اشتهاآور و معطر و برای اعصاب بسیار مفید است.
 
منبع: خراسان

11 خرداد, 1400 14:3