٩ راهکار برای کاهش استرس زنان باردار شاغل

کار کردن و بارداری هم هیچ مغایرتی با یکدیگر ندارد اما بهتر است مادران در این دوران از کارهای سخت و ساعات کاری طولانی فاصله بگیرند

زنان شاغل بارداری که دوران بارداری خود را در محل کار می‌گذرانند، کم نیستند. البته کار کردن و بارداری هم هیچ مغایرتی با یکدیگر ندارد اما بهتر است مادران در این دوران نسبت به رعایت برخی نکات ظریف دقت داشته باشند و از کارهای سخت و ساعات کاری طولانی فاصله بگیرند.با توجه به تغییرات جسمی و روانی که در دوران بارداری برای مادران به وجود می‌آید و همچنین اهمیت استراحت در این دوران، کسانی که شاغل هستند باید بدانند که بین کار و زندگی باید تعادل ایجاد کنند تا استرس‌‌شان کمتر شود. در نظر گرفتن راهکارهایی که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌تواند استرس فرد را به طور قابل ملاحظه‌ای کم کند.
 
1- یک رژیم غذایی سالم برای خودتان ترتیب دهید. خوردن سبزیجات و میوه‌های تازه و میان وعده‌های سالم را جایگزین غذاهای با کالری بالا و سرخ شده مثل انواع فست فودها و غذاهای نیمه آماده کنید. زیرا افزایش وزن، شما را منفعل‌تر و سرعت فعالیت‌های کاری شما را کمتر می‌کند.
 
2- حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید و برای آن برنامه روزانه در نظر بگیرید؛ البته ورزش‌های مناسب بارداری و کم ضرر. این تحرک روزانه روحیه شما را بهتر می کند و خون رسانی به جنین را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد.
 
3-همکاران‌تان را از وضعیت‌تان مطلع کنید تا آن‌ها هم در ارتباط با شما با ملاحظه‌تر رفتار کنند و شرایط بهتری را برای‌تان اختصاص دهند.
 
4-اگر امکان این را دارید که در مدت بارداری در خانه باشید از این فرصت استفاده کنید و کارهای‌تان را در خانه انجام دهید تا آرامش بیشتری داشته باشید.
 
5- به دوران پس از زایمان هم فکر کنید و اگر احساس می‌کنید از عهده یک کار تمام وقت بر نمی‌آیید و این کار استرس زیادی برای‌تان دارد، از مسئول تان برای یک کار پاره وقت مشورت بگیرید و با خانواده‌تان  درباره این موضوع صحبت کنید.
 
6- از بابت نگرانی‌های کاری در خانه، ذهن‌تان را آزاد کنید و برای انجام همه کارها در خانه نگران نباشید و از دیگران کمک بگیرید. شما باید بدانید که آرامش و شاد بودن در دوران بارداری مسئله بسیار مهمی است.
 
7-اگر فرزند دیگری در خانه دارید شرایط را به او  توضیح دهید و در صورت نیاز از او کمک بخواهید این فرصت خوبی برای اعتماد به نفس بیشتر اوست.
 
8- از همسرتان بخواهید که زمان بیشتری را در خانه برای کمک به شما در کارهای خانه، آشپزی و ...  حضور داشته باشد.
 
9- کمر درد، بدخوابی، زانو درد و ... همه دردهایی است که در کنترل شما نیست اما استرسی که شما آن را تجربه می‌کنید دست خودتان است. برای کاهش استرس، به فعالیت‌هایی که دوست دارید مثل هدیه دادن و دکوراسیون اتاق کودک‌تان بپردازید. 
 
منبع: خراسان

27 تیر, 1400 15:35