مخالفت با جاذبه جنسی در ورزش

کافی است سری به سایت‌ها و مجله‌های مختلف مد، زیبایی، خودرو و لوازم منزل بزنید. یا حتی به صورت کاملا تصادفی یک تبلیغ در هر زمینه‌ای را در فضای‌مجازی دنبال کنید. تصویر مشترکی که در بیشتر این‌ها خواهید دید، وجود یک زن به عنوان نقش اصلی داستان است. شاید در نگاه اول وجود زنان در این نوع تبلیغات برای شما خوشایند باشد و حتی ذهن شما را به سمت برابری  نقش زن و مرد در صنعت تبلیغات ببرد اما در واقع این‌گونه نیست. با کمی دقت خواهید فهمید که چرا سهم زنان نسبت به مردان در تبلیغات بیشتر است.  این نوع نگاه مصداق اصلی نابرابری و داشتن دید ابزاری و جنسیتی به صورت، زیبایی و شکل بدن زن است. باید گفت این دید جنسیتی و نگاه ابزارگونه به زیبایی زن، فقط مختص به تبلیغات یا سایت‌های مد و زیبایی و فضای مجازی نیست متاسفانه این دید به فضاهای بالاتری چون مسابقات ورزشی و المپیک هم کشیده شده است و سال‌های سال است در مسابقاتی نظیر ژیمناستیک، نوع لباس طراحی شده برای زنان به سمتی پیش رفته که پوشش آن‌ها مخاطب بیشتری جذب کند یا حتی زاویه دوربین هم در مسابقاتی نظیر والیبال ساحلی زنان در مقایسه با مسابقات مردان کاملا متفاوت است و همان نگاه جنسیت‌زده را می‌توان به وضوح در آن دید.
چند وقتی است که موج «نه به نگاه جنسیتی به بدن زنان» در سراسر دنیا فراگیر شده و خوشبختانه هم اکنون ما شاهد بروز اثرات آن در بین ورزشکاران زن در مسابقات جهانی نظیر المپیک هستیم. تیم ژیمناستیک زنان آلمان در مسابقات المپیک 2020 توکیو با لباسی تقریبا پوشیده شرکت کرده است. به گفته فدراسیون ژیمناستیک آلمان این اقدام ورزشکاران زن به منظور مخالفت با «جاذبه جنسی در ورزش ژیمناستیک» است. زنان تیم ملی ژیمناستیک آلمان با این کار خود می‌خواهند به همه دنیا بگویند زن مختص به زیبایی ظاهری، بدنی و جنسی‌اش نیست و دید مردم را  نسبت به ورزش ژیمناستیک عوض کنند. این اقدام اعتراضی علیه «نگاه جنسیت‌زده» در تعیین پوشش ورزشکاران زن در این رشته بوده و نشان می‌دهد که دید زنان در سراسر دنیا به مقوله زیبایی تغییر کرده و دیگر دوست ندارند کسی آن‌ها را مجبور به زیبا بودن کند و با تعیین پوشش‌های نامتعارف ذات ورزش را تحت تاثیر قرار دهد و برای   زیبایی ظاهری آن‌ها مخاطب جذب کند.

5 مرداد, 1400 14:41