تغذیه | در دوران قاعدگی چی بخوریم ؟

تغذیه

دوران قاعدگی معمولا برای خانم‌ها با درد و ناراحتی زیادی همراه است اما نکته قابل توجه در این دوره تغذیه است. این‌که چه بخوریم تا باعث درد و ناراحتی بیشتری نشود یا شاید حتی بتوانیم با تغذیه مناسب درد  را کمی کاهش دهیم. در ادامه به بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در این دوران می‌پردازیم.

 چغندر
خوردن چغندر یا لبو در این دوران توصیه می‌شود. چغندر خستگی کاذب بدن را از بین می‌‌برد و انرژی بدن را افزایش می دهد.برای همین است که چغندر برای دوران قاعدگی پیشنهاد می‌شود.
  منابع آهن
حبوبات مثل لوبیا و عدس  و سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج و گوشت منابع خوبی از آهن هستند. مصرف این مواد غذایی  باعث جبران خون از دست رفته می‌شود و به راحتی در افزایش آهن و درنتیجه خون سازی کمک می‌کند. از این رو خوردن منابع آهن در این دوران بسیار مهم و موثر است.
  نمک
مصرف به اندازه نمک برای بدن لازم است اما مصرف زیاد آن می‌تواند باعث نفخ‌ و کم‌آبی در دوره عادت ماهیانه شود. بنابراین در این دوره باید میزان مصرف نمک را کنترل کرد. همچنین در این دوره  از خوردن غذاهای فراوری شده با نمک بالا مثل ماهی‌‌های دودی، چیپس، سس‌های صنعتی به‌خصوص سس سویا، گوجه‌فرنگی‌های پوست‌کنده کنسروی و پنیرها خودداری کنید .
  آنتی اکسیدان
خوردن منابع آنتی اکسیدان مثل شکلات تلخ در این دوران توصیه نمی‌شود و ممکن است نتیجه عکس روی بدن داشته باشد. در واقع مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های شکلات تلخ باعث افزایش گردش خون می‌شود و می‌تواند خون‌ریزی را تشدید ‌کند. همچنین  شکلات تلخ به کاهش سطح هورمون استرس کمک می‌کند در نتیجه خستگی را به شدت کاهش خواهد داد.
  شیر
خوردن شیر در دوران قاعدگی مضر نیست و آن‌گونه که می‌گویند باعث زیاد شدن خون قاعدگی نمی شود.اگر با مصرف شیر دچار نفخ و دل درد نمی‌شوید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است، زیرا در حین خواب، بدن این فرصت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده غذایی تامین کند.

16 مهر, 1400 16:33