سلامت سالمند | مکمل‌های مفید برای سالمندان

سلامت سالمند

کلسیم | این مکمل برای حفظ تراکم استخوان مفید است. در صورت تامین  نشدن کلسیم کافی از رژیم غذایی، مصرف مکمل‌های کلسیم ضروری است. با این که کلسیم یک عامل مهم در تراکم استخوان است اما تنها مورد محسوب نمی‌شود. سیگار کشیدن، ورزش نکردن و همچنین کاهش هورمون‌های استروژن و تستوسترون به دلیل افزایش سن، اثر منفی بر تراکم استخوان خواهد داشت.
ویتامین D| این ویتامین که به ویتامین آفتاب معروف است، محلول در چربی است و پوست بدن با قرارگرفتن در معرض نور خورشید آن را تولید می‌کند. سالمندان هم که کمتر در معرض نور خورشید هستند، بیشتر دچار کمبود ویتامینD می‌شوند. این مکمل علاوه بر افزایش جذب کلسیم، به افزایش توده عضلانی، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش علایم افسردگی هم کمک می‌کند.
کلاژن | پروتئینی است که در سراسر بدن از جمله پوست، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها یافت می‌شود. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. مکمل کلاژن به آب رسانی و انعطاف پذیری پوست هم کمک می‌کند. همچنین برای کاهش علایم آرتروز از جمله درد و سفتی مفاصل هم مفید است.
اسیدهای چرب امگا 3 | نوعی چربی سالم برای قلب است که روند کاهش سلامت مغز را کندتر و از آن در برابر بیماری‌هایی از جمله آلزایمر محافظت می‌کند. به علاوه امگا3 علایم آرتروز را کاهش می‌دهد. با این که مصرف غذاهای خاص از جمله ماهی‌های چرب نیاز به مصرف امگا3 را برطرف می‌کند اما افراد می‌توانند از مکمل‌هایی مانند روغن ماهی هم استفاده کنند.
ویتامین‌های گروه B| بهترین مکمل‌های مناسب سالمندان شامل ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها برای تولید انرژی، ترمیم  DNA، سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکرد مغز بسیار مهم است. گاهی کمبود ویتامین‌هایB با افزایش خطر افت شناختی، پوکی استخوان و بیماری قلبی در افراد مسن هم مرتبط است.منبع: oviro

6 بهمن, 1400 14:28