سلامت سالمند| خوراکی هایی که سالمندان نباید شب ها بخورند

سلامت سالمند

 ماکارونی| خوردن پاستا و ماکارونی هنگام شب می‌تواند باعث احساس سنگینی شود و بر خواب شما تاثیر بگذارد. کالری دریافتی از پاستا بر متابولیسم و در نتیجه وزن شما هم تأثیر خواهد گذاشت.
   بستنی| بیشتر بستنی‌ها حاوی چربی‌های اشباع‌شده، قندها و مواد افزودنی هستند که بر کیفیت خواب و افزایش وزن تأثیر می‌گذارند.
   پنیر| مصرف پنیر و غذاهای حاوی این ماده غذایی قبل از خواب می‌تواند باعث سنگینی معده و مشکلات خواب، به‌ خصوص در افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، شود.
   چاشنی‌ها و مواد غذایی تند| ادویه‌های تند با تحریک مخاط معده می‌تواند باعث رفلاکس اسید، سوزش سر دل، درد معده و سخت ‌شدن هضم غذا شود.
   گل کلم| مصرف این ماده غذایی سالم و کم‌کالری در وعده شام باعث افزایش تولید گاز می‌شود و خوردن آن حتی چند ساعت قبل از خواب می‌تواند با مختل ‌کردن روند هضم و ایجاد احساس سنگینی، باعث اختلال در خواب شود.
   شکلات تلخ| کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات تلخ سیستم عصبی را تحریک می‌کند و مغز را برای مدت طولانی‌تری فعال نگه ‌می‌دارد.
   مواد غذایی دارای گوشت قرمز | محتوای پروتئینی این مواد غذایی مانع از فعالیت گوارشی مناسب  می شود و باید از مصرف آن‌ها در وعده شام پرهیز کرد.
   پس قبل از خواب چه بخوریم؟
برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی پس از صرف وعده شام بهتر است غذاهای سبک حاوی مرغ یا ماهی، غلات، میوه‌ها یا سبزیجات مصرف شود. با این حال مهم‌ترین نکته این است که در وعده‌های غذایی زیاده‌روی نکنید و درست قبل از رفتن به رختخواب شام نخورید. آب را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه پرهیز کنید.                                              منبع :ایسنا
 

13 بهمن, 1400 16:13